دوشنبه ٢٩ آبان ١٣٩٦
صفحه اصلی|کتابخانه دیجیتال|نقشه سایت|تماس با دانشگاه|روابط عمومي|دفتر نهاد رهبری|English
منو اصلی
تقویم
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 906
 بازدید امروز : 2149
 کل بازدید : 4344516
 بازدیدکنندگان آنلاين : 26
 زمان بازدید : 0/7813
فرم ها

 

 پیوست طرح درس

 

 

بسمه تعالی

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بم

مرکز مطالعات و توسعه آموزش

 

راهنمای نگارش

 

طرح دورهCourse plan، طرح درسLesson plan و تقویم درسی

 

این راهنما با هدف ارتقاء دانش ونگرش اساتید درمورد چگونگی تنظیم طرح دورهCourse plan)) و طرح درس(Lessonplan)تهیه شده است. این راهنما برای مطالعه وتفکر اساتید قبل از نگارش طرح درس نوشته شده وبهتر است برای استفاده بهینه از مطالب این راهنما، پس از مطالعه حتما اقدام به نگارش طرح دوره وطرح درس شود.

خواهشمند است پس از مطالعه این راهنما نظرات وپیشنهادات خود را در قالب برگه ارزشیابی که در آخر راهنما درج شده است بهEDC ارائه دهید.

طرح دوره (Course plan) عبارت است از فعالیت های آموزشی در طول یک ترم یا دوره تحصیلی. به بیان دیگر طرح دوره عبارت است از تقسیم محتوای یک ماده ی درسی در یک دوره ی معین به مراحل و گام های مناسب و مشخص بر اساس هدف و نتایج آموزش. برای این منظور نیاز به طراحی و تنظیم یک جدول زمانی تحت عنوان تقویم درسی داریم. مدرس باید تقویم درسی را برای هر درس تهیه نماید. بدین معنی که کل محتوای درس را به جلسات آموزشی با محاسبه ساعتهای آموزشی تقسیم نماید، به طوری که دروس توالی منطقی داشته باشند. از آنجا که برخی دروس توسط بیش از یک استاد تدریس می شود، تقویم درس تعیین می نماید که چه مباحثی توسط چه استادی و در چه زمانی تدریس می شود.

 

گام های تدوین طرح دوره:

گام اول: محاسبه و تنظیم تعداد هفته ها ،روزها و ساعت هایی که برای تدریس درس مورد نظر پیش بینی شده است.

گام دوم: تقسیم محتوای درس یا عناوین مورد تدریس نه بر حسب کمیت بلکه بر حسب اهمیت و کیفیت مطلب و تحقق اهداف آموزشی بر کل ساعات و جلسات

گام سوم: مشخص نمودن هدف کلی هر جلسه با توجه به عنوان درس.

گام چهارم: پیش بینی فعالیها ،نحوه ارائه ،منابع ،امکانات ووسایل ونحوه ارزشیابی

 

 پس از نگارش طرح دوره و تقویم درسی برای هر جلسه تدریس به نگارش طرح درس روزانه پرداخته می شود. طرح درس به عنوان يك سند معتبر و مناسب براي قضاوت و ارزشيابي  می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای طرح درس روزانه:

کمک به مدرسین در فرایند تدریس:

ü      برای انتخاب مواد آموزشی

ü      برای انتخاب و ساختن سوال های ارزشیابی

ü      کمک در خلاصه کردن و اعلام نتایج ارزشیابی

ü      در خود ارزیابی و افزایش انگیزش دانشجویان

ü      پیشگیری از تکرار مطلب

ü      اطمینان در گنجاندن همه مطالب ضروری

ü      تدریس بر اساس برنامه ای منظم و از پیش تعیین شده

 

مولفه های طرح درس:

مولفه هاي مهمي كه در تدريس يك واحد درسي (برنامه آموزشي)بايد مورد توجه قرار گيرد عبارتند از :

ü   عنوان درس

ü   زمان لازم براي اجراي درس (تعداد واحد درسي)

ü   هدف كلي و هدف‌هاي عملكردي

ü   اجزاي تشكيل دهنده درس و توالي آن‌ها

ü   نحوه اجراي درس

ü   تكاليف درسي و چگونگي تحليل آن ها

ü   شيوه ارزيابي آموخته‌ها

در صورت اجرای موفقیت آمیز طرح درس انتظار میرود که در پایان هر جلسه، دانشجو به اهداف پیش بینی شده رسیده باشد.

 

اجزای طرح درس:

 

1-                موضوع يا عنوان درس در هر جلسه

عنوان درس بايد به طور دقيق نوشته شود؛ مثلاً اگر عنوان درس را «واکسیناسیون » بگذاريم، عنوان گويايي نيست، بلکه بهتر است بنويسيم: «نحوه رعایت زنجیره سرما در واکسیناسیون  ». مدرس هر اندازه به تجزيه و تحليل موضوعات مسلط باشد بهتر مي تواند براي آن، عنوان مناسب انتخاب کند.

 

2- نوشتن هدف کلی درس برای هر جلسه

نوشتن هدف کلي يک جلسه تدريس، همانند هدف کلي يک دوره آموزشي است؛ اما در قالب يک موضوع محدود .  تحقق مجموع هدفهاي کلي جلسات بايد موجب تحقيق اهداف کلي دوره شوند. به عبارت ديگر اهداف کلي هر جلسه تدريس، عناصر يا مراحل رسيدن به اهداف کلي دوره را مشخص مي کنند. در نوشتن هدف کلي هر جلسه نيز معمولاً از افعال کلي استفاده مي شود. ذکر شرايط و معيار در اين نوع از اهداف ضرورتي ندارد.

 

3- تعيين عناوين فرعي يا رئوس مطالب هر جلسه درس

پس از تعيين و نوشتن موضوع درس، طراح بايد عناوين فرعي موضوع درس را مشخص سازد، ترتيب و توالي مناسب عناوين فرعي همواره بايد مورد توجه قرار گيرد. عناوين فرعي، بهترين راهنماي نگارش هدفهاي جزئي است .  زيرا براساس هر عنوان فرعي مي توان يک هدف جزئي نوشته شود.

 

4- نگارش و تنظيم هدفهاي ویژه هر جلسه درس

ساده ترين راه نوشتن اهداف ویژه (جزئی ) يک جلسه درس، اين است که براساس هر موضوع فرعي يک هدف جزئی نوشته شود. ماهيت اهداف جزئی همانند هدف کلي درس است؛ اما در قالب موضوعي ريزتر و محدودتر می باشند. به عبارت ديگر، هدفهاي جزئی درس، اهداف زيرمجموعه هدف کلي درس مي باشند. دقت در نوشتن اهداف جزئی و تنظيم درست توالي آن، مي تواند موجب نظم بيشتر فعاليت هاي آموزشي شود و در نهايت، تحقق هدف کلي را تضمين نمايد.

 

5- روش تدریس:روش آموزش محوريت استاد يا دانشجو را در كلاس درس مشخص مي‌كند. به عبارتی آن چه كه مدرس در جريان آموزش هر رفتار ويژه‌ي عيني انجام مي‌دهد، اعم از سخنراني كردن, انجام دادن مهارت, پاسخ دادن را مشخص می کند. این روش می تواند تحت عناوین سخنرانی، مباحثه­ای -حل مسئله - پرسش و پاسخ - گردش علمی، آزمایشی بیان شود.

 

6- وسايل كمك آموزشي مورد نياز:متناسب با هر هدف, مدرس از رسانه‌ي آموزشي خاصي استفاده مي‌كند. اين رسانه‌ها بسته به امكانات دانشگاه مي‌تواند شامل اسلايد, فيلم و ... باشد

 

7- روش ارزشیابی دانشجو:

جهت برآورده شدن اهداف آموزشي, بهتر است دانشجويان در آغاز آموزش , از روش‌هاي ارزش‌يابي و معيارهاي آن مطلع شوند. اغلب سؤال مي شود که مدرسان چگونه مي توانند اطلاعات پيش نياز يا رفتار ورودي دانشجويان را تشخيص دهند؟ اين امر توسط ارزشيابي تشخيصي ممکن مي باشد. مدرس بر اساس تخصص و مهارتي که دارد بايد ابتدا رفتار ورودي را پيش بيني کند و سپس براساس دانش پيش نياز درس مورد تدريس، سؤالهايي طرح نمايد.اين سؤالها قبل از تدريس بايد از دانشجويان پرسيده شوند، تا وجود يا عدم وجود پيش نياز مشخص شود. در صورت عدم تسلط دانشجويان بر پيش نياز درس مورد تدريس، مخصوصاً زماني که موضوع درس با موضوعات قبلي و بعدي ارتباط تسلسلي داشته باشد، حتماً بايد رفتار ورودي ترميم گردد.

در تقویم درسی، جلساتی را نیز می توان به تناسب موقعیت و زمان تدریس به شناخت دانشجویان، اجرای ارزشیابی تشخیصی و تکوینی و پایانی و مرور درسهای گذشته که پیش نیاز درس جدید می باشند و ترمیم کمبودهای مشخص شده در ارزشیابی تشخیصی اختصاص داد.

آزمون­ها بر اساس اهداف می­توانند به صورت آزمون ورودی (آگاهی از سطح آمادگی دانشجویان) مرحله­ای یا تکوینی (در فرایند تدریس با هدف شناسایی قوت و ضعف دانشجویان) و آزمون پایانی یا تراکمی (پایان یک دوره یا مقطع آموزشی با هدف قضاوت در مورد تسلط دانشجویان) برگزار گردد.

ارزشیابی مرحله‏ای: ارزشیابی دانشجو در طول دوره­ی آموزشی با ذکر فعالیت­هایی که دانشجو به طور مستقل یا با راهنمایی مدرس انجام می­دهد. نظیر: انجام پروژه­های مختلف، آزمون­های تشخیصی ادواری، میان ترم و آمادگی، log book, portfolio

ارزشیابی پایانی: ارزشیابی دانشجو در پایان دوره که می­تواند شامل موارد زیر باشد: 

-          آزمون­های کتبی، شفاهی و یا عملی با ذکر انواع آزمون­ها­ و پرسش­ها

-          بررسی  portfolio  و     log book

-          استفاده از Global rating form

 

8تعیین فعالیت های یادگیری

خوب است در طرح تدریس،استاد تصریح نماید که چه فعالیتهایی را از فراگیر انتظار داردکه انجام آنها به افزایش یادگیری فراگیران کمک می نماید.

پس از تعيين هدف کلي هر جلسه، لازم است مدرس فعاليت هاي تکميلي دانشجويان  را که براي تقويت يادگيري آنها لازم است و فرصت کافي براي انجام آنها در کلاس درس وجود ندارد پيش بيني نمايد. پيش بيني اين نوع فعاليتها و حتي امکانات و وسايل لازم براي انجام چنين تکاليفي بايد دقيقاً مشخص شده باشد؛ مثلاً دقيقاً معين شود چه بخش از چه کتاب يا منبعي مطالعه شود و يا تمرينهاي چه بخشي از کتاب درسي حل گردد يا چه نوع گزارشي با توجه به چه امکاناتي بايد تهيه و نوشته شود. فعاليت هاي تکميلي بايد مکمّل فعاليت هاي کلاس و تقويت کننده کيفيت يادگيري دانشجويان شود. از ارائه فعاليت هاي تکميلي خسته کننده، بي ربط با موضوع و نامتناسب با زمان، جداً خودداري شود .

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بم

دانشکده ...........

مرکز توسعه مطالعات علوم پزشكي

فرم تنظيم طرح دوره

تقویم درسی

مقطع:

رشته تحصیلی: 

عنوان درسی:

گروه مدرسین:

نوع واحد:

تعداد واحد:

سال تحصیلی:

نیمسال:        

ترم و  دوره:

مدت تدریس(به تفکیک ساعات تئوری وعملی):

 

محل اجرا:

پیش نیاز:

 

شماره جلسه

تاریخ جلسه

عنوان هر مبحث

ساعت تدریس

نام مدرس

نحوه ارائه (تئوری/عملی)

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

امضا مدیر گروه یا مدرس

 

روش تدریس:

در تدریس ترکیبی از روشهای زیر استفاده خواهد شد:

سخنرانی        بحث گروهی       ارائه توسط دانشجو       سایر موارد

 

وظایف دانشجو:

فعالیتهایی است که دانشجو برای یادگیری در جريان آموزش انجام مي‌دهد، که می تواند شامل  تهیه گزارش ،درست کردن یک وسیله ، گزارش مشاهدات یا انجام دادن مهارت می باشد .

-

-

وسايل كمك آموزشي مورد نياز:

-

-

 

روش ارزشیابی:

ورودی□

مرحله ای□

پایانی□

 

حضورمنظم  در كلاس  □........ در صد

فعالیت کلاسی دانشجو□              ........ در صد

کوئیز  □                                    ........ درصد

امتحان ميان ترم □                      ........ در صد/ تاریخ آزمون ........نوع آزمون میان ترم ..............

امتحان پايان ترم □                      ........ در صد / تاریخ آزمون .......  نوع آزمون پایان ترم ...............

سایر موارد (با درصد نمره ذکر شود)□

 

  منابع درسی:

منابع شامل کتاب­های درسی، نشریه­های تخصصی، مقاله­ها و نشانی وب­سایت­های مرتبط می­باشد.

-

-

 

امضاء استاد

 

 

فرم طرح درس                                                                                                                                                                               نیمسال تحصیلی:

نام درس:

رشته تحصیلی:

مقطع تحصیلی دانشجویان:

محل برگزاری:

مدرس:

 

هدف کلی درس:

منابع اصلی درس:

 

شماره جلسه

تاریخ جلسه

اهداف میانی  (رئوس مطالب)

اهداف ویژه (بر اساس سه حیطه اهداف آموزشی : شناختی، عاطفی، روان حرکتی)

روش تدریس

وسایل کمک آموزشی مورد نیاز

زمان جلسه

(دقیقه)

فعالیت های یادگیری

روش ارزیابی دانشجو

1

 

 

 

     

 

 

2

 

 

 

     

 

 

3

 

 

 

     

 

 

4

 

 

 

     

 

 

5

 

 

 

     

 

 

6

 

 

 

     

 

 

7

 

 

 

     

 

 

8

 

 

 

     

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


فرم ارزشیابی راهنمای مطالعه

استاد گرامی:لطفا برای بهبود کیفیت مطالب ارائه شده فرم زیر را به دقت تکمیل وبه EDCدانشگاه ارائه نمائید.

ردیف

موضوع

بسیار خوب

خوب

متوسط

ضعیف

بسیار ضعیف

1

محتوای راهنما از نظر علمی چگونه است ؟

 

 

 

 

 

2

تناسب سطح علمی راهنما با اطلاعات قبلی شما چگونه است

 

 

 

 

 

3

میزان ونحوه استفاده شما از راهنما چگونه بوده است؟

 

 

 

 

 

4

آیا راهنما اطلاعات مورد نیاز شما را برای نگارش طرح درس تامین می نماید ؟

 

 

 

 

 

5

آیا راهنما اطلاعات مورد نیاز شما را برای نگارش طرح دوره تامین می نماید ؟

 

 

 

 

 

6

ظاهر راهنما از نظر تایپ وصفحه آرایی چگونه است ؟

 

 

 

 

 

7

آیا زمان ارائه راهنما به شما مناسب بوده است؟

 

 

 

 

 

لطفا سایر نظرات خود را بنویسید :

 

 

 

 

 

 

کمیته برنامه ریزی درسی آموزشی

 

 

 تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهرستان بم می باشد