چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٦
صفحه اصلی|کتابخانه دیجیتال|نقشه سایت|تماس با دانشگاه|روابط عمومي|دفتر نهاد رهبری|English
منو اصلی

تقویم
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 302
 بازدید امروز : 2647
 کل بازدید : 4046810
 بازدیدکنندگان آنلاين : 15
 زمان بازدید : 0/2969
معرفی واحد

 

معرفی واحد برنامه ریزی درسی

مسئول واحد: راحیل قربانی

  عضو هیأت علمی(کارشناسی ارشد  مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی)

کارشناس واحد: توران حسن زاده

(کارشناسی ارشد  کامپیوتر)

 

واحد برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی فرآیندی است مداوم، حساب شده، منطقی، جهت دار و دورنگر به منظور ارشاد و هدایت فعالیت های جمعی برای رسیدن به هدف های مطلوب که جزء جدایی ناپذیر هر سازمان است و موجب سرعت بخشیدن به تحقق اهداف می شود. فعالیت های بدون برنامه ریزی، بسیار کند و پرهزینه خواهد بود و موجب اتلاف منابع و کاهش کارآیی و بهره وری شغلی و نهایتاً کاهش رضایت شغلی و عدم تحقق اهداف مشخص و سازمانی خواهد بود.

تعریف برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی (Curriculum Planning) عبارت است از سازمان دهی یک سلسه فعالیت های یاددهی- یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات.

اهمیت نياز به برنامه ریزی درسي

   برنامه درسي به فرآيند آموزش نظم مي بخشد و روند كار را معين مي سازد. ديده مي شود كه در بيشتر محيط هاي آموزشي و پرورشي مسئوليت فراهم كردن دوره هاي آموزشي به متخصصان واگذار مي شود. گفتني است كه متخصص بودن در يك موضوع نيازمند رعايت چارچوب ويژه برنامه ريزي درسي است. تهيه برنامه درسي، برنامه ريزان درسي را در رسيدن به اهداف مورد نظر ياري مي كند. برنامه ريزي درسي براي آموزش گروه يا جمعيتي از فراگيرندگان، نيازمند اطلاعات گوناگوني است.  منابع انساني كليد توسعه هر جامعه اي به شمار مي آيند. هر اندازه برنامه ريزي براي آموزش نظام دارتر باشد، بهره برداري از پتانسيل نيروي انساني بهتر خواهد بود. برنامه ريزي درسي كه تمهيد و ابزاري براي تدوين نظامدار برنامه درسي است، به متخصصان نظام آموزش و پرورش در پرورش نيروي انساني كارآمد كمك مي كند.

اثربخش ترين زمان در برنامه ريزي درسي، وقتي است كه( نيازي) براي برآوردن وجود دارد. روشن است كه هر برنامه ريزي اي براي رفع نيازي صورت مي گيرد. نيازها صورت هاي گوناگوني دارند. برخي از آن ها فوري اند و برخي ديگر نيستند. نيازهايي را كه اساتید براي برآوردن آن ها برنامه ريزي مي كنند، نيازهايي هستند كه بايد بصورت روزانه برآورده شوند.

 افزون بر وجود نياز براي برنامه ريزي درسي، الزامي است كساني كه به امر برنامه ريزي اقدام مي كنند مهارت مورد نياز را كسب كرده باشند. نتيجه برنامه ريزي توسط شخص غير ماهر، چندان اميدوار كننده نيست. كسب مهارت برنامه ريزي درسي از طريق انواع كارآموزي ها در محيط هاي گوناگون ميسر استعلاوه بر دو اصلي كه پيشتر اشاره شد، برنامه ريز درسي بايد به مباني روان شناسي يادگيري، جامعه شناسي و فلسفه مسلط بر اجتماع، آگاهي كامل داشته باشد. بدون چنين پيش نيازي برنامه درسي ارزش اجرايي نمي يابد. الزامي است كساني كه مسئوليت برنامه ريزي درسي را مي پذيرند، در زمينه هاي اشاره شده مطالعاتي داشته باشند.  

 

برنامه ریزی برای تدریس

 برنامه ریزی تدریس، مجموعه اعمال سنجیده، منطقی و پیوسته ای است که مدرس برای تدریس و اداره کلاس انجام می دهد. این برنامه ریزی در دو سطح انجام می شود:

 

الف- برنامه ریزی برای طول سال تحصیلی یا یک ترم تحصیلی (course plan)

ب- برنامه ریزی برای یک جلسه تدریس (lesson plan)

 

شرح وظایف واحد برنامه ریزی آموزشی 

مشارکت در تدوین طرح دوره و طرح درس برای گروه های آموزشی

تایید برنامه های آموزشی پیشنهادی و جدید (طرح دوره، برنامه رشته تحصیلی و...)

مشارکت در تدوین مداخلات آموزشی و اصلاح فرآیند های آموزشی 

پایش و ارزشیابی برنامه ها و مداخلات آموزشی

همکاری در تدوین برنامه های آموزشی در مرکز مهارتهای بالینی و پایش و ارزشیابی برنامه ها

تدوین ،پیگیری اجرا و پایش و ارزشیابی برنامه آموزش سرپایی برای دانشجویان علوم پزشکی

هماهنگی با دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها برای تشکیل کمیته های برنامه ریزی آموزشی

هماهنگی و پیگیری امور مربوط به سیستم الکترونیکی مدیریتEDC

 



 تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهرستان بم می باشد