چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٦
صفحه اصلی|کتابخانه دیجیتال|نقشه سایت|تماس با دانشگاه|روابط عمومي|دفتر نهاد رهبری|English کاربر گرامی؛ ورود شما را به پورتال دانشگاه علوم پزشکی بم خوش آمد میگوییم.
منو اصلی
لینک های مفید
پیوندها
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1159
 بازدید امروز : 2466
 کل بازدید : 4046629
 بازدیدکنندگان آنلاين : 5
 زمان بازدید : 0/2188
هفته ملی کودک ( 14-20 مهر ماه 93)

 

هفته ملی کودک(20-14مهرماه)

"سلام ! من کودکم"

سال های ابتدای کودکی مهم ترین سال های حیات است و تجربیات این سال ها زیر بنای زندگي آینده هر انسانی خواهد بود . لذا اگربه نیازها و حیطه های تکاملی کودکان در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود، آنها سالم تر بوده، از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می گردند و مهارتهای عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت. تکامل ابتدای کودکی شامل حیطه های مختلفی از قبیل شناختی، تکلمی، احساسی، اجتماعی، جسمی ، روانی و معنوی می باشد که همگی قویا بر یادگیری ابتدایی و پایه ای فرد ، موفقیت تحصیلی ، خطر ابتلا به بیماری های جسمی و روانی، مشارکت اقتصادی، نقش اجتماعی شهروندی و سلامت او تاثیر به سزایی خواهند داشت.

بررسی های متعدد مشخص نموده اند که بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند. محیطی که کودک در آن زندگی کرده، رشد می نماید و می آموزد،  تاثیر بسیار زیادی بر تکامل ، خصوصا تکامل مغزی، وی دارد. اما تامین محیط هایی که برای تکامل دوران ابتدای کودکی مناسب باشد از عهده والدین ،به تنهایی، خارج است و لازم است که از جانب دولت ها، تشکلات مدنی و جامعه  نیز   حمایت هایی صورت پذیرد. کودکان با ظرفیت های روانی، اجتماعی و جسمی متفاوتی متولد می شوند که این ظرفیت به آنها اجازه می دهد از طریق ارتباط با محیط پیرامون خود  ، بیاموزند وسیر تکامل خود را طی کنند. اگر این ظرفیت ها شناخته نشده و مورد حمایت قرار نگیرند، به جای شکوفايي، پژمرده شده و از بین خواهند رفت. اگر مغز خوب تکامل یابد، پتانسیل یادگیری افزایش یافته و احتمال شکست تحصیلی و نیز شکست در زندگی کاهش می یابد..

اثرات آنچه در طول نخستين ماه ها و سال هاي زندگي كودك و حتی در دوره قبل از تولد روي مي دهد ، مي تواند در تمام طول عمروی ادامه يابد. همه عوامل كليدي ذهنيت عاطفي از قبيل اعتماد ، كنجكاوي , هدفمندي ، خويشتن داري ، حفظ رابطه ، ظرفيت برقراري ارتباط با ديگران و برخوردار بودن از روح همكاري يعني عوامل تعيين كننده چگونگي آموزش كودك  در مدرسه و برقراري ارتباط با ديگران در زندگي ، بستگي به نوع مراقبت هاي نخستيني دارند كه كودك از محیط پیرامونی خود در سال های نخستین زندگی (پدر و مادر ، آموزگاران دوره پيش دبستاني  و مددكاران ) دريافت می كند. البته براي كودكان هيچ وقت دير نيست كه تندرستي و بالندگي خود را بهبود بخشند ، مهارت هاي تازه بياموزند  ، بر ترس هاي خود غلبه كنند ، يا باورهاي شان را تغيير دهند اما چنانكه غالبا نيز اتفاق مي افتد وقتي كه كودكان از "سر آغازي " درست و بايسته برخوردار نشده باشند ، هرگز از عهده جبران آثار كوتاهي هايي كه در حق آنها شده است بر نمي آيندو به شكوفا كردن كامل استعدادهاي خود نايل نمي شوند.

قدرت یادگیری کودک در سنین پیش از دبستان بسیار بالا و عمیق است. کودک در6 سالگی حدوداٌ 90 درصد رشد مغزی خود راپشت‌سر گذاشته است؛ بنابراین هر چه از بدو تولد، از توانایی های مغز بیشتر استفاده نمايد، اتصالات و سیناپس‌ها کامل‌تر و بیشتر رشد خواهند کرد و توان آموزشی او  افزایش خواهند يافت. بايد توجه داشت که کمبودهای تغذیه‌ای در این دوران حساس زندگی کودک، به شدت بر توانمندی‌های ذهنی او اثر می‌گذارد. . امروزه می دانیم ضریب هوشی کودکی که از شیر مادر محروم شود، 8 درجه ؛ کودکی که با کمبود آهن روبه‌رو باشد، 5 درجه و کودکی که با کمبود ید مواجه است، 13درجه نسبت به آنها که از این غفلت‌ها مصون مانده‌اند، كمتر است. می دانیم که سوءتغذیه دوران جنینی می‌تواند سلامت تمام دوران حیات را به مخاطره اندازد. ولی آیا تاکنون توانسته‌ایم محاسبه کنیم که کمبودهای عاطفی در این دوران حساس چگونه می‌تواند زندگی كودك را دچار سرگردانی، بی‌تفاوتی و خود ستیزی کند؟ آیا به پتانسیل تکاملی کودک از بدو تولد اندیشیده‌ایم و بستر مناسبی برای رشد تکاملی او مهیا کرده‌ایم؟ البته رشد و پرورش کودک عرصه‌های متعدد به هم پیوسته‌ای چون رشد حسی حرکتی، شناختی و اجتماعی و هیجانی را دربرداردو توجه به تمام عرصه‌ها برای رسیدن به حداکثر توانمندی‌های بالقوه، حق اوست.

یافته‌های علمی نشان می‌دهند که حدود 200 میلیون کودک زیر پنج سال از رسیدن به حداکثر پتانسیل تکاملی، شناختی، اجتماعی و عاطفی خود باز مي مانند. عواملی که موجب این زيان بزرگ می‌شوند، شامل سوءتغذیه (کمبود آهن- کمبود ید،...) و تحریک ناکافی تکامل شناختی در پنج سال اول زندگی هستند؛ عواملی که پیشگیری از آن ها ساده است و راه‌حل‌های روشن دارد. به علاوه ، کودکان باید در محیطی سالم به دور از خشم و خشونت، ظلم و شرارت ، فقر و تبعیض زندگی کنند.حقيقتا کودکان سرمایه‌های یک ملت‌اند و باید برای شاد زیستن و رفاه کامل جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی که موجب دستیابی به توانمندی‌های بالقوه آنان  مي شود، برنامه‌ای داشت اما ، آیا می‌توان انتظار داشت در شرایطی که بستر مناسبی برای رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودکان فراهم نیست، همه کودکان تبدیل به جوانانی مبتکر، خلاق، توانمند و پویا شوند؟ آیا ما نیازهای متفاوت انسان را از لحظه تکوین ، طول دوران جنینی و بعد در سال‌های اولیه رشد و تکامل می‌شناسیم و به آن نیازها پاسخ مناسب داده‌ایم؟ آيا  تاوان بی‌توجهی ما گسترش فضاهای ناسالم، فرار از خود، پناه‌بردن به مصرف موادمخدر، خود ستیزی، غیرستیزی، رواج خشونت و انعکاس ظلم و شرارت نخواهد بود؟

 

وقتي كودك خردسال را در آغوش گرفته و نوازش مي كنيم و نيازهاي عاطفي وي را تامين مي نماييم وي را در برابر اثرات فشارهاي روحي كه بعدها در زندگي تجربه مي كند ،تا حدودي "مصونيت "مي بخشيم.

در نخستين لحظات ، ماه ها ، و سالهاي اول زندگي ، هر لمس ، حركت ، و ارتباط عاطفي در زندگي يك كودك ، در مغز او به شكل انفجاري از فعاليت هاي الكتريكي و شيميايي در مي آيد ، زيرا دراين سنين ميلياردها سلول مغزی درحال سازمان دهی شبكه هايي با ميلياردها ميليارد سيناپس (‌روابط ميان سلول هاي مغز) است.انواع تجربه ها بر چگونگی تکامل مغزهای جوان تاثیر می گذارند اما در این بين ، هیچ چیز مهم تر از مراقبت و تغذیه مناسب در سالهای نخست زندگی نیست .

 

 

 تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهرستان بم می باشد